Leo Club Mol-Geel Zuiderkempen Back to news archive
Wie nietsvermoedend op de jaarwisseling de woorden uitsprak: “2020 zal onvergetelijk worden!”, zal zich wellicht in kronkels gepiekerd hebben over de daadkracht van zijn of haar woorden. Niemand had namelijk gedacht dat we als samenleving zo creatief, tolerant en vastberaden ons dagelijkse leven zouden moeten omgooien. Ook als leoclub hadden we, net als vele andere organisaties en ondernemers, vele mooie plannen dit jaar. De afgelasting van ons inmiddels legendarisch geworden leoweekend in maart bleek nog maar het begin van een hele resem ingevroren initiatieven.
Teleurstelling en machteloosheid moesten als meest prominente gevoelens al snel plaatsmaken voor warmte en solidariteit. In tijden die ons uitdagen, die het de meest kwetsbaren in onze samenleving nog moeilijker maakt, die ons terugdringen naar een soort basis welzijn, blijkt eens te meer dat onze maatschappij er een is van collectieve veerkracht. We grijpen terug naar onze naasten, we voorzien onszelf van de basisbehoeften, de nodige toiletartikelen, slaan aan het sporten of tekenen en zijn bovenal geduldig.
Maar onze club, die inmiddels haar eerste generatiewissel heeft overleefd en nu 36 enthousiastelingen telt, is er altijd een geweest van veerkracht en creativiteit. En eens te meer hebben we beseft dat we als club een synergetisch voordeel hebben dat we willen inzetten voor de goede zaak. Voor onze lokale goede zaak. Als een organisch gegroeid gevolg van die drijfveer, werd tijdens onze september-vergadering het idee geopperd een kookboek te maken. Een idee dat meer moest zijn dan louter een inzamelactie. Een idee dat de lokale handelaar, de lokale chef en de Kempense hobbykok zou verenigen. Een idee dat, om überhaupt succesvol te zijn, razendsnel moest worden uitgerold. Een idee met een boodschap.
Als tegengewicht voor de toenemende verwoestijning van het winkellandschap dat onze lintbebouwingen binnensluipt en als peper in ‘t gat van de intrinsieke gemakszoeker die schuilgaat in ieder van ons, willen we met ons boek het rijke culinaire landschap van de Kempen in beeld brengen. We willen de Kempenaar opnieuw de weg wijzen naar de winkel die niet per se om de hoek ligt, maar eerder tussen de velden. Naar de winkel die niet alles verkoopt, maar enkel zorgvuldig geselecteerde specialiteiten. Naar de winkel die zich onderscheidt van de groothandel en zich met passie en pure ambacht inzet op de korte keten.
We sloegen al snel de handen in elkaar met vijf gerenommeerde chefs uit eigen streek. Met hun hulp vertaalden we de producten van 25 lokale handelaars naar evenveel wereldse gerechten. Iets minder dan twee maanden na het ruwe idee, legden we de laatste hand aan het design en kon de drukker aan het werk.
In afwachting daarvan stelden we met trots ons boek voor aan de buitenwereld. Terwijl de eerste bestellingen genoteerd werden in onze webshop, deelden we de voorpagina van de Gazet Van Antwerpen met Martine Tanghe’s afscheid en kregen we belangstelling in Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, Radio 2, De Streekkrant en RTV. Een overrompeling die we nooit hadden durven dromen.
In het boek stellen we een beperkte selectie lokale handelaars voor aan de hand van hun aanbod. ‘Beperkt’, omdat één boek de lokale lading onmogelijk kan dekken. Zuiderkempens Koken dient daarom als een bron van inspiratie. Enerzijds om aan de slag te gaan met producten van de Kempen, maar anderzijds om even de theorie van de druppel op de hete kookplaat aan de kant te schuiven en zelf op zoek te gaan naar het Kempens eetgoed.
Koop lokaal, eet lokaal.
Zuiderkempens Koken is te koop op leoclubzuiderkempen.be voor 35 euro.
Posted on 22-01-2021 at 09:01 by Florian